Pytania i odpowiedzi

  • Branża transportowa potrzebuje ponad 30 tys. nowych kierowców rocznie. To oznacza, że nawet osoby z niedużym doświadczeniem mają szansę na bardzo dobrą pracę. A zdaniem ekspertów w najbliższych latach deficyt kierowców z kategorią C+E będzie coraz większy
  • Zdecydowana większość umów w branży jest zawieranych na zasadzie umowy o pracę, co przekłada się na przejrzystość i stabilność zatrudnienia
  • Aby sprostać rosnącym wymogom unijnym firmy „odmładzają” flotę, a dzięki temu kierowcy mają do dyspozycji coraz nowocześniejszy i – co bardzo ważne – bardziej bezpieczny sprzęt
  • Przeciętne wynagrodzenie kierowcy samochodu ciężarowego jest wyższe od przeciętnego wynagrodzenia w Polsce. W zależności od doświadczenia, rodzaju i częstotliwości przewożonych towarów waha się od 4000 do 6000 zł netto (z uwzględnieniem dodatków)
  • Z roku na rok maleje w Polsce liczba wypadków drogowych z udziałem kierowców samochodów ciężarowych. W 2005 roku było 7,6 tys. takich zdarzeń. W 2015 roku już tylko 3,3 tys.
  • Jeszcze szybciej spada liczba wypadków spowodowanych przez kierowców ciężarówek. Na przestrzeni dekady zmniejszyła się ona z 4 tys. do 1,6 tys.
  • Według Komendy Głównej Policji w 2015 roku w wypadkach spowodowanych przez kierowców tirów zginęło 176 osób. Dla porównania całkowita liczba ofiar wypadków drogowych wyniosła ponad 2,9 tys. osób.
  • 32 400 firm przewozu rzeczy, które dysponują 193 800 pojazdami
  • 3 100 firm przewozu osób, dysponujących 12 000 autobusów
  • 6 800 firm wykonujących przewozy rzeczy na potrzeby własne, dysponujących 16 500 pojazdami
  • 215 firm wykonujących przewozy osób na potrzeby własne
  • W 2015 roku transport samochodowy odpowiadał za 1505 tys. ton przewiezionych towarów. Przekłada się to na ponad 80 proc. udziału w całym transporcie krajowym.
  • Według Głównego Urzędu Statystycznego branża transportowa wytwarza ok. 10 proc. polskiego PKB
  • Przychody branży transportowej szacuje się w granicach 75 mld złotych rocznie
  • W przewozach międzynarodowych polskie firmy wykonują dwa razy większą pracę przewozową niż ich najwięksi konkurenci – Hiszpanie i Niemcy, uzyskując wynik w granicach 120 mld tonokilometrów oraz dysponując liczbą ponad 140 tys. samochodów ciężarowych
  • Aż 7,5 proc. Polaków znajduje zatrudnienie w transporcie. Liczbę zawodowych kierowców szacuje się na ok. 700 tys. osób
  • Według szacunków Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, rocznie potrzeba ponad 30 tys. nowych kierowców, aby podtrzymać obecny stan tej grupy zawodowej. W praktyce zapotrzebowanie jest większe, bo z roku na rok rośnie liczba firm działających na rynku
  • Według sondażu radomskiego oddziału Komendy Wojewódzkiej Policji kierowcom ciężarówek najczęściej uprzykrzają życie rowerzyści. Najczęstsze przewinienia to niesygnalizowane wykonywanie manewrów, jazda kilku rowerzystów obok siebie na wąskich drogach, przejeżdżanie po przejściach dla pieszych i brak odpowiedniego oświetlenia.
  • Za rowerzystami znaleźli się kierowcy osobówek, którzy najczęściej stwarzają zagrożenie poprzez wyprzedzanie ciężarówki bezpośrednio przed skrzyżowaniem i gwałtowne hamowanie. Ciężki pojazd ma wtedy ogromne problemy, by odpowiednio wcześnie wyhamować.
  • Zarówno kierowcy samochodów osobowych, jak i rowerzyści zauważają poprawę w ich zachowaniu na drodze. Na plus wskazali więcej poszanowania dla „mniejszych” i zwykłej, ludzkiej życzliwości. Na minus – utrzymywanie zbyt małego dystansu od pojazdu poprzedzającego i nadmierną prędkość.